menu

Szukaj

piątek, 30 września 2011

Interface - Darmowy kurs Photoshop 7.0 CE


Jeśli tu trafiłeś/trafiłaś, to wiesz co to jest Photoshop i do czego służy. Postaram się w tym miejscu w prosty sposób wyjaśnić podstawowe funkcje tego programu. Zanim jednak zaczniemy, musisz zapoznać się z wyglądem programu i rozmieszczeniem poszczególnych jego elementów czyli, tematem dzisiejszym jest „Interfejs”.


1. Pierwszym elementem jest Menu programu

Jest to standardowy pasek znany wam z wielu programów, i spełniający tą samą funkcję więc niema się tu co rozpisywać.
2. Pasek narzędzi
Pasek narzędzi znany wszystkim z „windowsowego painta” z tą małą różnicą, ze tu tych narzędzi jest troszkę więcej. Zwróć uwagę na mały, czarny trójkąt znajdujący się w prawym dolnym rogu przycisku danego narzędzia. Kliknięcie w tym miejscu rozwija dodatkową paletę narzędzi podobnego typu ale o innym działaniu. Aby wybrać dane narzędzie wystarczy na nie kliknąć lewym przyciskiem myszy (uwaga: w dalszym materiale jeśli będzie chodziło o lewy przycisk myszy nie będę tego określał), lub kliknąć prawym przyciskiem myszy na odpowiednią ikonę aby ukazała się lista dostępnych narzędzi, zgrupowanych według przeznaczenia.












3. Właściwości narzędzi


Element w którym, jak sama nazwa wskazuje ustawiamy właściwości wybranego narzędzie którym aktualnie pracujemy. W związku z tym pasek ten zmienia się w zależności od używanego w danej chwili narzędzia. Dostęp do głównych właściwości narzędzia uzyskamy również poprzez kliknięcie prawym przyciskiem myszy.

4. Okno obrabianego obrazu


Ten element umieszczony jest na środku ekranu. Może być „otwartych” kilka takich okien jednocześnie. Możemy obrazy dowolnie przenosić między tymi elementami metodą wytnij/kopiuj wklej. Okno w którym aktualnie pracujemy znajduje się na wierzchu (chyba że pracujemy z małymi obrazkami to mogą być ustawione obok siebie), oraz górną belkę ma ciemniejszą od pozostałych okien.

5. Nawigator


Jeśli pracujemy z powiększonym fragmentem obrazu, w tym miejscu czerwona ramka pokazuje nam który fragment obrazu mamy widoczny na ekranie monitora. Przesuwając kursorem myszki ten prostokąt możemy w prosty sposób poruszać się po obrazie nad którym pracujemy, możemy również użyć do tego celu standardowych pasków przewijania znajdujących się na dole i z prawej strony okna z obrabianym obrazem.

Na tym panelu znajduje się również zakładka „info” Widoczne są tu informacje o składowych koloru nad którym obecnie znajduje się kursor, jego położenie, szerokość i wysokość zaznaczonego elementu. Przydatna rzecz przy skalowaniu (zmianie rozmiaru) zaznaczonych elementów. Widoczne są tam zmieniające się wartości skalowanego elementu w procentach. Ułatwia to zachowanie proporcji obrazu podczas zmian jego rozmiaru.

6. Kolor, próbki, style


W tym okienku możemy wybrać kolor „pędzla” oraz styl. Kolor można ustawiać suwakami znając parametry koloru – tu możemy sobie wyjaśnić co znaczy tajemny skrót RGB, CMYK. Są to "Kanały" - nazwy kolorów podstawowych (w j. angielskim) z których składa się obraz.
Czyli:

R,G,B
C,M,Y,K





R - Czerwony
C - Cyjan
G - Zielony
M - Magenta
B - Niebieski
Y – Żółty


K - Przezroczystość

Poszczególnym kolorom przypisywana jest wartość jego natężenia (jaskrawości) w postaci liczb z zakresu:
dla 8 bitów na kanał od "0" (zero) - brak koloru (czarny) i "255" - maksymalnie jasny (biały)
dla 16 bitów na kanał od "0" - brak koloru i "32 768" - biały. Co to są te bity nie będę wyjaśniał, nie jest to w tej chwili istotne.

Np. kolor indygo ma następujące parametry
normalizowane do zakresu [ 0–255 ]:

R,G,B – 75,0,130
C,M,Y,K – 108,255,0,125

To tak w skrócie resztę zostawmy filozofom ;)

7. Historia


Miejsce gdzie widzimy wszystkie działania jakie wykonaliśmy na obrazie. Ilość pamiętanych czynności możemy sobie ustawić w opcjach - Edycja / Preferencje/Pamięć i cache obrazów. Jeżeli mamy w komputerze dużo pamięci RAM, to sobie nie żałujmy. Z historii zmian skorzystamy jeśli będziemy chcieli cofnąć swoje poczynania ponieważ, nie jesteśmy zadowoleni z efektu końcowego swojej pracy, i chcemy zacząć jeszcze raz od danego momentu lub, chcemy tylko zobaczyć jak wyglądał obrazek przed naszymi zmianami w dowolnym momencie pracy

8. Warstwy


Ogry mają warstwy – Photoshop ma warstwy ;)
Dotarliśmy do najważniejszego okna fotoszopa. Co to są te Warstwy? Otóż warstwę możemy przedstawić jako coś przezroczystego (szybę, folię) na której umieszczamy poszczególne elementy grafiki/obrazu. Składając takie szybki z fragmentami obrazu jedna na drugiej, i patrząc od góry widzimy obraz pierwszej (górnej, tej na samym wierzchu) oraz przez przezroczystość, szkła wszystkie obrazy na dolnych szkiełkach które nie są zasłonięte przez poprzedzający obraz. W ten sposób z poszczególnych fragmentów powstaje cały obraz. Ta warstwa na której aktualnie pracujemy jest podświetlona na niebiesko. Warto na to zwracać uwagę ponieważ jeśli mamy zaznaczoną inną warstwę to mogą nie działać nam jakieś opcje, lub możemy popsuć coś na niewidocznej warstwie, i po dłuższej pracy może nie być możliwości cofnięcia tego. Przed takimi błędami można się zabezpieczyć stosując blokadę (zamknięcie) danej warstwy za pomocą opcji z rysunkiem kłódeczki. Możemy też ukryć daną warstwę, tak aby była niewidoczna, choć fizycznie dalej się tam znajduje - wystarczy kliknąć na obrazek oka obok warstwy. Można też zrobić ją półprzezroczystą za pomocą suwaka Przezroczystość lub Wypełnij.

W programie „Photoshop” jest znacznie więcej opcji, zakładek. Dzisiaj, przedstawiłem ogólny wygląd programu w którym będziemy pracować.
CDN.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

DPD WYCEŃ I NADAJ